HTML

Fél lábbal a csúcson

Szendrő Szabolcs története, melyben a fél lábnak van a legkisebb jelentősége

Friss topikok

Címkék

Fél lábbal a csúcson - 13. fejezet - Egy nekem való hegy

2021.04.07. 15:59 Németh Géza

screenshot_2021-04-05_project_patchwork_struggle_and_agony.png

A következő évben, 1988-ban megtudtam, hogy egy csapat Alaszkába készül. Nagyon vonzott, mert a Mount McKinley, vagyis a Denali a legészakibb hatezres, morc idők vannak arrafelé, pont ne­kem való hegy. Összeállt a csapat. Én nem szóltam, nem mertem szólni, még ott tartottam... hátha hívnak... Az egye­sületben úgy félhangosan, hogy azért az illetékesek meg­hallják, eldörmögtem, hogy milyen jó lett volna kimenni. Az utat dr. Nagy Sándor szervezte, de mire összejött a csa­pat, kiderült, hogy a többieknek nem jó az időpont. Jobb lenne egy hónappal előbb menni, az az idő viszont Sanyi­nak nem felelt meg. A többiek úgy határoztak, kiutaznak, Sanyi pedig itthon maradt és nekiállt egy új társaságot szervezni. Akkor szólt nekem is, így bekerültem Tóth Csábival együtt, aki szintén kimaradt a Himalája-expedícióból, mert neki egy kőlavina félig letépte a vádliját a Grossglockneren.

    Apropó, mit csináltak a többiek a Himalájában?

     Ez szemétség, akárhogy is vesszük... még magamban sem mertem arra gondolni, hogy ne tudjanak felmenni. A Shisha Pangmára készültek. Ez a legalacsonyabb nyolcez­res...,de ha senki sem tud felmenni, akkor nekem az égből szóltak, hogy kell egy baleset, hagyd ki, megmarad a pén­zed, el tudsz menni máshova. Amikor megtudtam, hogy si­került nekik, akkor éreztem, hogy kihagytam valamit. A nyolcas fontos szám lett volna nekem…, csak hogy nyolcas­sal kezdődjön... Addig magyar hegymászó nem járt nyolc­ezer fölött.

    Mindegy, boldog voltam, hogy mehettem Alaszkába. Az el­ső társaság egyből Anchorage-be repült. Úgy beszéltük meg, hogy ott találkozunk, de addigra ők már túl lesznek a he­gyen. Mi pedig... na, hát, ez egy igazi „Nagy Sanyi Tours” volt. Ő mindent látni akart és igaza volt. Ha van annyi pén­zünk, hogy egy füst alatt végigjárhatjuk fél Amerikát, miért ne azt tegyük. Prága, Moszkva, Havanna érintésével kire­pültünk Mexikóvárosba, onnan pedig busszal az amerikai határig mentünk. Odaértünk Nogalesbe és már éppen taxi­kat akartunk fogadni, hogy átmenjünk a határon, amikor rájöttünk, hogy úgy ötven méterre az a kerítés már az amerikai határ. Így aztán szépen átsétáltunk. Sanyiék elmentek Tucsonba autót bérelni, mi meg ott ültünk és vártuk őket. Egy nappal később jöttek csak vissza, mint amikorra vár­tuk, agyonizgultuk magunkat, hátha beleset érte őket. Köz­ben nézegettem az autókat, milyen is volna a legjobb, erre ők megjöttek egy ugyanolyannal, mint amilyet kinéztem. Egy furgonszerűség volt, elöl elég nagy utastérrel és nyitott platóval, amelyre egy műanyag bodegafélét szereltek.

   Összesen heten voltunk. Négy hegymászó, két fiú a Ker­tészeti Egyetemről, ahol Sanyi tanít, és velünk jött egy té­vés operatőr, Fazekas Bence, hogy majd filmet forgat az út­ról. Úgy tudom, sosem vetítették le. Az utastérben hatan fértek el, én vállaltam, hogy hátraülök. Végül is majdnem kilencezer kilométert utaztam ott hátul, úgyhogy szinte mindent, amit Amerikából láttam, oldalnézetből láttam.

  Hátul persze őrült meleg volt, csak két kis ablakkal a bodegán. Arizonában, a Sonora-sivatagban akkor 48 fokot mértek. Bejött ugyan valami levegő, de úgy éreztem, mint­ha két hajszárítóval fújnák be a forró levegőt. Féltem, hogy hőgutát kapok, és ha rosszul leszek, még előre sem tudok szólni, mert köztünk voltak a hátizsákok. Minden fél órá­ban ittam pár korty vizet.

    Hetek óta egyfolytában arról beszélgetünk, hogy a hegymászóknál milyen fontos a társ, egymás segítése és ha­sonlók. Senkinek se jutott eszébe, hogy cseréljen veled egy időre?

     Kati teljesen ki volt akadva, hogy csak a Szabolcs lehet olyan hülye, hogy egy műanyag kaszniban végigmegy a si­vatagon. A legmelegebb részen előre ültem fél napra a lég­kondicionált utastérbe, néha egy-egy srác is hátraült hoz­zám szolidaritásból. De én ezt vállaltam, tényleg jól érez­tem magam magammal, jó társaságban voltam.

   Egy sivatagi éjszaka nagyon megmaradt bennem. Leáll­tunk egy mellékúton, vadkempingeztünk, főztünk. Sátrat nem is állítottunk, majd a földön, a szabadban alszunk. Egyszer csak valaki megkérdezi: mondjátok, nincsenek itt skorpiók? Már miért lennének! Levilágítottam a földre a fejlámpával, éppen ott sétált el egy, meredező farokkal. Egyből eldőlt, ki hol alszik. Négyen fölmentek a kocsi te­tejére, mi hárman maradtunk a földön, úgyse volt több hely. Az állat szerintem nem bántja az embert, ha az nem bántja őt.

    Talán így van, de bemászhat a hálózsákodba, vélet­lenül ráfekszel, és...

    Ezzel én is számoltam. Bogarak masíroztak rajtam vé­gig az éjszaka, de nem mertem elhessenteni őket, mert nem tudtam, melyik a skorpió.

   Kaliforniában elértük az óceánt. San Franciscót nagyon akartam látni, elsősorban a Golden Gate, meg azok az ut­cák miatt, amiket a filmekben is látni... Csak fél napunk volt városnézésre. A főutcától két tömbnyire leálltunk par­kolni, de ott olyan fekete alakok mászkáltak, hogy az autót nem merték egyedül rám bízni, még valakinek ott kellett maradnia.

     Te el se mentél városnézésre?

      A végén Csabával elszaladtunk egy-két órára.

      Komolyan mondom, ez már sok. Miért mindig te vagy az, aki a kocsi hátuljában utazik, a földön alszik, mosogat, vigyáz a csomagokra!? Hogy van ez?

Én ezt bizonyos fokig szívesen vállalom, mert valaki­nek ezt is kell csinálnia. Érzem azt, hogy szükség van rám. Mindenki nagyon el akart menni...

    ...de azt is érezhetnéd, hogy a rohadt életbe, úgy vágy­tam ebbe a városba, erre ott dekkolsz a cuccal. Miért ne mondhatnád csak egyetlen egyszer, hogy nem, nem ülök hátra, nem alszom a földön, nem maradok a csomagokkal! Te soha nem akadsz ki ilyeneken?

    Emiatt nem. Egy eset volt, hogy tényleg nagyon kiakad­tam, de azt nem mondom el...

  Mentünk tovább északnak. Kaliforniából nem sok ma­radt meg bennem. Az oregoni Kráter-tó viszont igen, arról már láttam képeket. Ez nekem mindig fontos, kell lenni va­lamilyen előzménynek, hogy legyen mivel szembesíteni a valóságot.

26_3.jpg

                                              Az oregoni Kráter-tó

   Seattle-ből repültünk át Alaszkába, Anchorage-be. Ott találkoztunk a lejövő csapattal, váltottunk pár szót. Nor­mális körülmények közt ilyenkor egymás nyakába borul a társaság, ehelyett elég hideg-rideg volt a találkozás. Autóval felmentünk Talkeetnába, ami nem messze fek­szik a hegy lábától. Az ottani központban jelentkezni kell, és amúgy is csak repülővel lehet eljutni a hegyhez. A tund­ra nyáron felolvad, óriási mocsarakon, folyókon kellene át­kelni, gyalog megközelíteni fizikai lehetetlenség. Itt Talkeetnában tartottak egy eligazítást, nevezhetném akár munkavédelmi oktatásnak is. Levetítettek egy kis filmet, mindenféle szörnyűségeket arról, hogy mi minden érheti az embert a hegyen. Még odahaza Nagy Sanyi szerzett egy vi­deokazettát, amit egy német expedíció készített. Azt sejtet­tük, hogy hideg van, cudar idő, de képileg csak ekkor kezd­tük felfogni, mire vállalkoztunk. Hasig érő hóban gázoltak, az egyiket már úgy vonszolták, szóval elég borzalmas volt.

     Repülőt kellett bérelnünk, ez már előre meg volt beszél­ve. Kis gépekkel két menetben jutottunk fel. Az operatőr előre ment, hogy fel tudja venni, amint kilépünk a hóra. Jó kis sítalpas gép volt, alul kilógtak a kerekei, tényleg hóra szálltunk le, egy szép sima gleccserre, 2200 méter magas­ságban. Még Talkeetnában feltűnt, hogy este tízkor ragyogó­an sütött a nap. Ez jó érzés, mert tudod, hogy mászás köz­ben nem fog rád sötétedni. Ez már a 62. szélesség körül van, közel a sarkkörhöz. Ennyire északon még sosem vol­tam. Itt a Kahiltna-gleccseren olyan meleg volt napközben, hogy szinte kibírhatatlan. Nekem legalábbis szokás szerint pokoli melegem volt. Nagy Sanyi ment pehelykabátban, én rövid ujjúban. Innen elvileg egy hét alatt oda-vissza meg le­het járni a hegyet, ha elég gyors az ember. Mi nem siettünk. Három hétre kellett vinnünk felszerelést, élelmet, mert ha elromlik az idő, esetleg napokig nem tud feljönni értünk a repülő. Ott a leszállóhelynél mindjárt kialakítottunk egy de­pót. Egyébként ha jó az idő, naponta több gép is megy. Az előző társaságtól hallottuk, hogy egyszerre 250 ember volt a hegyen. Mások síléccel vagy hótalppal mentek. Erre az időre egy pár hótalp bérlése 45 dollár lett volna. Szeren­csénkre nem volt mély a hó és elég jói kitaposták. Bence csi­nált pár snittet, aztán átadta a kamerát nekem, hogy a he­gyen majd én filmezzek. A hótalp nem érkezett meg időre, kaptunk viszont egy-egy szánkót, arra raktuk a cucc zömét. 35 kilós zsákkal aligha tudtunk volna közlekedni.

denalilegi1.JPG

denali3.JPG

            (Itt most "kisegítem" Szabolcsot, én ugyanis fotóztam a Denali Nemzeti Park fölött,

                                     pár évvel később - N.G.)

   Az első napon szintben csak kb. 150 métert haladtunk, de elég nagy távolságot sikerült megtennünk. Próbálgattuk, hogyan boldogulunk a szánkóval. Kettőnk közé kötöttük, egyik húzta, a másik a lejtős részeken visszafogta. Tüdőd, volt a tévében, a Delta elején az a képsor, ahol a hóvihar­ban húzzák a szánkót. Éltem-haltam ezért a részletért, most én is úgy éreztem magam, mint ők.

    A második napon már 1000 méteres szintet kellett men­nünk. Az egyik páros, Karcsi és Csabi gyakran váltották egymást a szánhúzásban, mi Sanyival fél naponként. Én voltam a délelőttös, mert abban a dög melegben alkalmat­lan voltam a szánhúzásra. 3340 méteren volt a 2. tábo­runk. Az előző csapatok kis hófalakat építettek, azok köze­pére lehetett felállítani a sátrat. Felülről úgy néztek ki, mint a holdkráterek. Jól is jöttek, mert ott elég erős szelek fúj­nak. Kialakult a csapaton belüli munkamegosztás. Sanyi főzött, Csabi volt a sátorállító, én pedig mosogattam. Hó­val. Ilyenkor vagyok én nélkülözhetetlen. Nem volt vereke­dés, hogy ki csinálja ezt a műveletet.

    Ahogy innen megyünk föl a 4300-as táborba, van egy úgynevezett „Szeles sarok”, ahol mindig pokolian fúj a szél, viharok tombolnak. Ezzel szemben olyan tökéletes szél­csendben mentünk föl, hogy egy pihét le lehetett volna ejte­ni. Majd meghaltam a melegtől. A két tábor közt kb. 1000 méter a szintkülönbség. Föl kell húzni a cuccot 4300-ra egy platóra. Ez elég gyors emelkedés, nekünk pedig nem volt időnk akklimatizálódni. Nagyjából a csapat minden tagjáról tudott volt, hogy bírja a magasságot, de egy napra mindenképpen meg kellett állnunk pihenni. Szokás szerint nem bírtam enni. Innen már nem vittük tovább a szánkót, a síelők nagy része is otthagyta a felszerelést.

mckinleyot_2021-03-01_hegyek_ii_szendro_szabolcs_honlapja.png

                                                            Az egyik tábor

    Itt ismét hagytunk egy depót, és egy hétre való felszere­lést vittünk magunkkal, annak ellenére, hogy három nap alatt akartunk feljutni a csúcsra. Az első 300 méter meg se kottyant, csak az utolsó 700, ahol egy darabon beépített kötél volt. Nem vittem magammal jumárt - ez egy eszköz, amivel a már említett pruszikcsomót helyettesítjük -, pedig ez megkönnyítette volna a mászást. Elég sokat kínlódtam ezen a szakaszon. Felértünk a gerincre, jobbra, balra elég nagy leszakadá­sok voltak. Itt én mentem elöl, síbotokra támaszkodva, ezekkel akárhol elmegyek, a lényeg, hogy fogjak valamit. A környezet csodálatos, néha filmezgettem. Ezt kivételesen láttam visszajátszva is, mégpedig a BNV-n vetítettek belőle egy részletet, de maga a film sosem készült el, az anyag nem lett összevágva. Nem tudom, mitől ilyen gazdag a ma­gyar tévé...

    Akkor még hozzáteszem, hogy rólad is készült egy portréfilm, de az is állt pár évig, mire levetítették...

    Felértünk az 5200-as táborba, innen szokták indítani a csúcstámadást. Még körülbelül 1000 méterünk volt hát­ra, a hegy 6194 méter magas. Tartottunk egy nap pihenőt. Este a hidegtől szenvedtem, napközben a melegtől. Elin­dultunk felfelé. Vittem meleg ruhát, ráadásnak a kamerát, a pótakkukat, a filmeket. Nem mondta senki, hogy átvesz tőlem valamit, én pedig nem kértem. Ez nekem lelki pluszt ad..., hogy feladatom van. Nagyon becsapósak voltak a tá­volságok, minden kétszer olyan messze volt, mint amennyire becsültük.

32_11.jpg

untitled-4.jpg

untitled-7.jpg

                         Úton a McKinley csúcsára

    Az utolsó útszakasz elég unalmas volt, csak menni kel­lett. Mi Csabival eléggé lemaradtunk, Sanyi egy, Karcsi fél órát vert ránk, mire a csúcsra értünk. Megjegyzem, hatezer méteren még rövid ujjú trikóban mentem, aztán jött egy fu­vallat és nem éreztem a karomat, úgyhogy ott már jobban fölöltöztem. Sanyiék addigra már elunták az életüket a csúcson, azt mondták, már megyünk is vissza. Akkor egy kicsit kiakadtam. Itt ez a kamera, minek cipeltem! Majd­nem földhöz vertem... Odaadtam Sanyinak, filmezzen ő, én már úgyis kivoltam, de akkor meg elromlott az idő. Ezzel nagyjából túl is voltunk az egészen. Közben jöttek föl má­sok is, japánok, amerikaiak, egy osztrák házaspár a nagypapával. Később találkoztunk egy hetven év körüli bácsi­val, ő két vezetővel jött föl. Irigyeltem, mert ha hetvenéve­sen van egy álma, hogy ő még nem volt a McKinley-n és fel akar menni, megteheti. Ehhez nemcsak anyagi, hanem lel­ki háttér is szükséges. Elindultunk lefelé, akkor lassultunk csak le igazán Csabival együtt. Valami azért visszamaradt a sérüléséből, nem tudta rendesen behajlítani a térdét, persze, én is sántikáltam már. Kínlódtunk a szánkóval is, lefelé sokkal ke­servesebb volt, mert állandóan kicsúszott a nyomból. Elértünk egy csaknem sima terepre és ránézve a gleccserre Jól lehetett látni, hogy a hasadékok fölött már na­gyon megrogyott a hó. Ott még táboroztunk egyet. Reggelre minden behavazódott, egy szikra nyom sem látszott, rá­adásul köd is volt, azt se tudtuk, merre induljunk tovább. Közben elmentek mellettünk páran sível, volt már nyom, a felhőzet is felszakadozott. Elindultunk. Akkor esett ki a csavar a lábamból...

     Később olyan élményben volt részem, amelyben csak ke­veseknek. Tudtam, éreztem, hogy előbb-utóbb be fogok szakadni, mármint, hogy egy gleccserhasadék fölött besza­kad alattam a hó. Nem is mertem rátámaszkodni a síbot­ra, inkább kitartottam oldalt, hátha fog valamit, ha zuha­nok. Egy idő után meguntam, gondoltam, gyerünk csak rendesen, ahogy szoktam. Abban a pillanatban beszakadtam, eltűntem egy hasadékban. Hasonló érzés volt, mint az Elbruszon, amikor filmszerűen éltem át a kicsúszásomat. Egy jéghasadékba estem, de nem az aljára, hanem egy jég­hídra pottyantam. Éreztem, hogy a zsákom húz lefelé, tíz körömmel kapaszkodtam. Alattam volt vagy húsz méter, fölöttem talán négy. Ott álltam a jéghídon és elkezdtem kia­bálni, hogy ez fantasztikus, csodálatos. A többiek azt hihet­ték, fejjel érkeztem le. A hasadék nem volt kitöltve hóval, leláttam egészen az aljáig a jéglabirintusba. Előttem a jég­falon öklömnyi jégkristályok, mintha mesevilágba érkez­tem volna. Ezt csak az láthatja meg, aki belepottyant, mert abban a pillanatban elkezdenek megolvadni. Ide tiszta nyereség volt beleesni, de előbb-utóbb ki is kellett mászni. Először felhúzattam a zsákomat meg a kamerát, aztán én is kikecmeregtem. Ezután már Csabi volt a hótaposó.

   Visszarepültünk Talkeetnába, autót béreltünk, körülnéz­tünk a Denali Nemzeti Parkban. Ezután következett az amerikai túra második fele, a Yellowstone, a Mesa Verde, az Arches, a Megkövesedett erdő Nemzeti Parkok, lemen­tünk a Grand Canyonba, aztán föl a másik oldalán. Ez már majdnem egy McKinley értékű túra volt, mert a melegtűrő képességem minimális, ott pedig cudar hőség volt.

untitled-6.jpg

                                          Az Arches Nemzeti Park

untitled-5.jpg

                                           Melegforrás a Yellowstone-ban

 

     Mindezt itthon, vagy bárhol másutt nem kapom meg. Én nagyon ragaszkodom a Dunakanyaromhoz, de oda ötvenszer is ki kell mennem, hogy egy elfogadható színvonalú fo­tót készítsek. Itt a kanyonnál nem lehet olyan rossz idő, hogy ne tudjak jó képeket készíteni. Ha oda visszamehet­nék ötvenszer, akkor jönnék rá, hogy még nem láttam sem­mit, és arra is, hogy szép ez a kis ország, nagyon szeretem, de természeti látnivalókban ehhez a vidékhez képest sehol sem vagyunk.

untitled-3.jpg

                                              A Grand Canyon (Szabolcs felvételei)

grcanyonborus2.JPG

     (Még hogy nem lehet olyan rossz idő, hogy ne tudj rossz képet készíteni? De lehet!

Itt az enyém 1985-ből. Ezért is mentem vissza még kétszer - N. G.)

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://utasesvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr7416493228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása